Jakie choroby powoduje picie alkoholu?

27.05.2024

Jakie choroby powoduje picie alkoholu?

Powszechnie uważa się, że niewielkie dawki alkoholu przyjmowane sporadycznie są całkowicie niegroźne dla organizmu. W praktyce jednak brak jest jednoznacznych dowodów na prawdziwość tej tezy, natomiast faktem jest toksyczne działanie etanolu, który nawet w małych ilościach jest niekorzystny dla zdrowia fizycznego i wywołuje zaburzenia psychiczne.

Oczywiście zawsze najgroźniejsze jest jego nadmierne spożywanie w wyniku uzależnienia, które w ostatecznej fazie wiąże się nawet z całkowitą utratą kontroli nad tym procesem. Majaczenie alkoholowe czy ogólne otępienie to niejedyne problemy zdrowotne, na jakie naraża się każdy, kto nadużywa napojów wyskokowych?

W artykule wymieniamy najczęściej występujące choroby spowodowane piciem alkoholu, które dotykają wiele osób uzależnionych – poznaj skutki nadużywania alkoholu!

Wieloletnie nadużywanie alkoholu może skutkować znacznym skróceniem długości życia!

Czy wiesz, że według danych podawanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) każdego roku z powodu nadużywania alkoholu na świecie umierają ponad 3 miliony ludzi? W zdecydowanej większości takich przypadków dochodzi do tzw. przedwczesnej śmierci.

Alkohol etylowy spożywany regularnie i w nadmiernych ilościach ma bardzo negatywne skutki zdrowotne – zwiększa u osób uzależnionych częstość występowania licznych chorób, z których wiele jest bezpośrednią przyczyną zgonu. Szacunki wskazują, że długo utrzymujący się zespół uzależnienia skraca życie przeciętnie aż o 16 lat!

Jakie inne skutki nadużywania alkoholu bywają przyczyną śmierci?

Wysokie ryzyko zapadnięcia na choroby zagrażające życiu to główny, ale niejedyny powód przedwczesnej śmierci ludzi zmagających się z problemem picia alkoholu w nadmiernych ilościach. Ma on także wiele innych negatywnych skutków.

Zaburzenia psychiczne wywołane przez nadmierne spożywanie alkoholu

W skrajnych przypadkach prowadzą one do samobójstw. Badania pokazują, że ryzyko ich popełnienia u osób będących pod wpływem długotrwałego działania alkoholu jest nawet aż 9-krotnie wyższe niż pośród pozostałych ludzi.

Podwyższona wypadkowość u osób będących w otępieniu alkoholowym

Konsekwencją nadużywania alkoholu jest zaburzone postrzeganie rzeczywistości i ogólne otępienie alkoholowe. Zwiększa to ryzyko wystąpienia groźnych dla zdrowia i życia wypadków (np. wpadnięcie pod samochód).

Mniejsza skuteczność leczenia uzależnionych od alkoholu

Z pozoru niegroźne dolegliwości mogą mieć poważne konsekwencje. Na przykład przeziębienie przerodzi się w zapalenie płuc u osób pod wpływem alkoholu bez wcześniej przeprowadzonej detoksykacji.

Zmagając się z problemem nadużywania alkoholu należy jak najszybciej poddać się terapii

Niestety częstym powodem śmierci osób nadużywających alkoholu jest zbyt późno podjęte leczenie choroby alkoholowej. Z tego powodu, jeśli zmagasz się z takim problemem, powinieneś jak najszybciej poddać się terapii i podjąć próbę rozpoczęcia nowego życia w trzeźwości.

Nasz Ośrodek Oaza zapewni Ci profesjonalne oraz kompleksowe wsparcie w drodze do tego celu, w tym zajmie się łagodzeniem objawów zespołu abstynencyjnego – zapraszamy do kontaktu!

Najczęściej występujące choroby spowodowane piciem alkoholu

Jak wynika z oceny WHO, problem uzależnienia od alkoholu bezpośrednio zwiększa ryzyko wystąpienia aż 28 groźnych dla zdrowia i życia chorób. Tylko odpowiednio wcześnie podjęta i przede wszystkim skuteczna terapia alkoholowa daje realne szanse na ograniczenie negatywnych skutków długotrwałego zatrucia organizmu etanolem.

Picie alkoholu w nadmiernych ilościach może prowadzić do szybkie utraty masy ciała i poważnych zaburzeń układu:

• pokarmowego,
  • nerwowego,
  • krążenia.

Choroby układu pokarmowego wywoływane przez intensywne picie alkoholu

Pamiętaj, że nawet jednorazowe spożycie alkoholu w dużych ilościach doprowadzi do poważnego zatrucia organizmu, które może negatywnie odbić się na zdrowiu w przyszłości. Jednak gdy dzieje się to regularnie, czego powodem jest np. głód alkoholowy, dochodzi do poważnego obciążenia układu pokarmowego.

Zrywając z piciem alkoholu, ogranicza się ryzyko wystąpienia:

• alkoholowego zapalenia wątroby – nadużywanie alkoholu z biegiem czasu powoduje tzw. stłuszczenie wątroby (odkłada się w nim związek NADH), czego konsekwencją może być marskość wątroby,
  • zapalenia błony śluzowej przełyku – używanie alkoholu w takim stanie grozi nawet chorobą nowotworową,
  • zapalenia błony śluzowej żołądka,
  • krwawienia z układu pokarmowego – nadmierne picie alkoholu zwiększa ryzyko pojawienia się otworu w jamie żołądka, przez który treść żołądkowa „wlewa” się do jamy brzusznej,

Z nadużywaniem alkoholu wiąże się też przewlekłe zapalenie trzustki. Z tego powodu zaprzestanie picia alkoholu zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę.

Choroba alkoholowa – jaki jest negatywny wpływ alkoholu na układ nerwowy?

Zbagatelizowany problem uzależnienia od alkoholu może powodować choroby układu nerwowego człowieka. Skutki jego nadużywania to m.in.:

• ryzyko udaru mózgu – częsta przyczyna śmierci po spożyciu alkoholu,
  • obniżenie krzepliwości krwi – w konsekwencji tego nawet najdrobniejsze krwawienia zewnętrzne czy zewnętrzne stają się wyjątkowo groźne,
  • uszkodzenie móżdżku – osoba, która nadużywa alkoholu, ma zaburzenia równowagi oraz zmaga się z drżeniem dłoni,
  • polineuropatia polegająca na uszkodzeniu nerwów obwodowych – drętwienie rąk oraz stóp i zaburzenia czucia.

Psychiczne objawy uzależnienia od alkoholu

Do tego u osób nadużywających alkohol dochodzi do zaburzeń psychicznych. Bardzo często pojawia się tzw. depresja alkoholowa, która w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do prób samobójczych. Do tego nierzadko ludzie tacy zmagają się z postępującym obniżeniem sprawności intelektualnej.

Skutki nadużywania alkoholu – choroby układu krążenia

Nieleczony problem uzależnienia od alkoholu może również wywoływać choroby układu krążenia. Częstym problemem u alkoholików są choroby mięśnia sercowego – zaburzenia rytmu serca. Konsekwencją może być m.in. nadciśnienie tętnicze, migotanie przedsionków oraz zwiększone ryzyko zawału serca.

Nadużywanie alkoholu zwiększa nawet ryzyko rozwoju nowotworów!

To kolejny niezwykle groźny skutek nadmiernego picia alkoholu. Latami nieleczona choroba alkoholowa wielokrotnie zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów. Zdecydowanie najczęściej dotyczy to jamy ustnej – m.in. rak krtani, języka lub gardła. Częstą przypadłością jest również rak jelita grubego. Dodatkowo u kobiet zmagających się z problemem nadużywania alkoholu zwiększa się ryzyko wystąpienia zmian nowotworowych w obrębie piersi.

Zmagasz się z problemem nadmiernego picia alkoholu? Zgłoś się na terapię do Ośrodka Oaza!

To, jakie konkretnie skutki nadużywania alkoholu wystąpią u danej osoby, uzależnione są m.in. od jej predyspozycji genetycznych oraz prowadzonego trybu życia. Jednak niezależnie od tego, tylko po odstawieniu alkoholu i poddaniu się profesjonalnej terapii, można zwiększyć swoje szanse na powrót do szczęśliwego, znacznie zdrowszego życia w abstynencji.

Jeśli zmagasz się z takim problem, już dziś zgłoś się do naszego Ośrodka Oaza! Wykonujemy detoks po alkoholu w profesjonalnych warunkach ambulatoryjnych oraz prowadzimy sprawdzone terapie alkoholowe, których formę indywidualnie dobieramy do potrzeb każdego pacjenta. Pomożemy Ci wyjść z alkoholizmu!